CMMI Nedir ?

CMMI (Yetenek Olgunluk Model EntegrasyonuİngilizceCapability Maturity Model Integration) — bir süreç modeli olup, örgütlerin yazılım süreçlerinin (Yazılım planlama, geliştirme, yapılandırma vb.) olgunluğunu değerlendirme modelidir.

CMMI, Carnegie Mellon Üniversitesi‘ne bağlı Yazılım Mühendisliği Enstititüsü tarafından Amerikan Savunma Bakanlığı’nın isteği üzerine 1986 yılında geliştirilmeye başlanmıştır.

Yazılım üzerine çalışan şirketlere ürünlerin geliştirilmesinde ve kullanıcılara destek hizmeti sağlanmasında nasıl bir yol izlenmesi gerektiğini gösteren, verimliliği ve istikrarı arttırmayı amaçlayan bir süreç iyileştirme modelidir de denilebilir. Bu model gereksinimlere ve uygunluğuna göre, bir projenin ya da herhangi bir parçasının ya da tüm organizasyonun iyileştirilmesi sürecinde esas alınabilir. CMMI; çoğu zaman birbirinden bağımsız gerçekleştirilen organizasyonel fonksiyonların bütünleşmesine, süreç iyileştirmelerindeki hedef ve önceliklerin belirlenmesine, kalite sürecinin geliştirilmesine ve varolan süreçlerin öneminin belirlenmesine yardımcı olur. Alıntıdır : http://ieee.metu.edu/iffet/blog/?p=41

Carnegie Mellon Universitesi tarafından hazırlanan ve sunulan modelin 0 ile 5 arasında 6 seviyesi bulunur. Bu seviyeler şirketlerin, karşılaşılan sorunları nasıl öngörüp engelleyebildiğini, projeler süresince bu sorunları nasıl en aza indirebildiklerini, işleyişi aksamadan devam ettirmek için doğru süreçleri takip edip etmediklerini, yani en basit anlamda sorunlarla başa çıkma ve süreçlerin işleyişi konularında gelişmişliklerini ifade eder. Seviyelerden bahsedecek olursak:

0. Incomplete: Sürecin belirlenen hedeflerinden biri ya da daha fazlası başarılamamıştır.

1. Performed: Ürün ortaya çıkarken yapılması gereken iş yapılır ancak bu gelişim kurumsallaşmadığı takdirde zamanla kaybolacaktır.

2. Managed : Süreç planlanır ve plana bağlı kalınır.

3. Defined : Bu seviyeyi bir öncekinden ayıran en büyük fark, standartların kapsamı, süreç    tanımlamaları ve uygulanan prosedürlerin işlevselliğidir.

4. Quantitatively Managed : Kalite açısından amaçlanan ölçümlere ve süreç performansına    ulaşılmıştır. Bu veriler istatistiksel terimlerle ifade edilir ve süreç devam ettiği sürece inceleme    devam eder.

5. Optimizing : Sürekli iyileşen ve gelişen yenilikçi bir süreç performansı gözlenir.

CMMI Süreç Alanları

2. Seviye
Gereksinim Yönetimi
Proje Planlama
Proje Yönetimi ve Kontrol
Tedarikçi Anlaşma Yönetimi
Ölçüm ve Analiz
Süreç ve Ürün Kalite Güvence
Konfigürasyon Yönetimi
3. Seviye
Gereksinim Geliştirme
Teknik Çözüm
Ürün Entegrasyonu
Doğrulama
Geçerleme
Kurumsal Süreç Odaklanması
Kurumsal Süreç Tanımlama + IPPD
Kurumsal Eğitim
Bütünleşik Proje Yönetimi + IPPD
Risk Yönetimi
Karar Analiz ve Çözümleme
4. Seviye
Kurumsal Süreç Performansı
Nicel Proje Yönetimi5. Seviye
Kurumsal Gelişim ve Konuşlandırma Sebep Analizi ve Çözümleme

Kaynaklar:

http://www.sulc3.com/surecler.html

http://www.omerfarukozdemir.com/2010/08/30/cmmi-nedir/