Etkinlik Raporu

30 Eylül 2014 Salı, Ankara

Konuşmacı Neville Cannon İlk oturumda dijital Çağda Kamu İkinci Oturumda Cloud Çözümler konusunda bir sunum yaptı.

Dijital Çağda Kamu Oturumu

Kamuda Dijital Çağ’a ayak uydurmak için Temel Tavsiyeler:

Dijital Yeniliklerin Faydalarının Gerekliliğine ve Gücüne İnan

  1. Dijital Çağ’a geçiş için Liderlik yap, Destek ol
  2. Dijital Çağ’a geçiş için yeterli vizyona sahip ol

Dünyada insanlar, İnsansız uçaklar, Akıllı arabalar ve temizlik işçilerinin yerine geçecek robotlar üretiyor ve kullanmaya başlıyorlar. Kamu sektörleri de bu değişimi hem kendi içinde yaşamalı hem de değişimin var olması için gerekli mevzuatları hayata geçirmelidir.

Dijital dünyaya geçiş ile gelen bazı sosyal ve politik durumlarda kamu sektörünün gündeminde olmalıdır. Bunların başında iş gücünün doğru yönlendirilmesi ve yeni neslin eğitim düzeyi ve profili var. İnsan gücü azalırken eğitimin rolü artmakta ve gelecek için, gelecekte dijital çağa liderlik etmek için kalifiye insanlar yetiştirmeye ihtiyaç vardır.

Dubai ve Danimarka bu konulara öncülük etmektedir. Danimarka tüm kamu hizmetlerini elektronik vereceğini duyurarak tüm vatandaşlarına e-posta hesabını zorunlu tutmuştur. Dubai’de insan gücünü azaltmak, tasarruf sağlamak ve verimli olmak için teknoloji kullanımını teşvik etmektedir. Özellikle Dubai’de bu konunun eğitiminde örnek çalışmaları vardır.

Dijital Çağı yaşamaya başladığımızdan beri teknoloji vazgeçilmez hale gelmektedir. Bu nedenle daha fazlası için çalışmaları daha ileriye götürmek ve bu konuda öncü olmak için projeler üretmeye gerek vardır.

Örnekler:

İnsanları takip eden, Bombalamaya dayanaklı Çöp Kovaları:

http://t.co/3YUZP7wsJw

 

Yollardaki çukurları Belediyeye tamir için otomatik haber veren mobil uygulama:

http://t.co/e03qWRI2xe

 

Öncelikle bir şeyleri yakalayabilmek için hemen hemen her alanda gerekli yazılım ve sistem teknolojilerini kullanıyor olabilmeliyiz. CRM, ERP, Cloud, Mobile Servisler, Sosyal Medya ve Diğer Dijital şeyler. Bunların tamamı ve diğer tüm uygulamaların SaaS özelliğinde olması bu geçiş sürecini kolaylaştıracaktır.

Bu değişimi nasıl kontrol edeceğimiz konusunu ise arabaların Gaz pedalı ile Fren Pedalına benzetebiliriz. Yani değişim, yenilik ve istekleri gaz pedalı olarak görürsek, güvenlik, kurallar ve riskler için Fren pedalına basmak gerekecektir.

Dijital çağa uyumlu değişimin devam etmesiyle beraber Gartner’ın ön görüsü olarak, 2015 yılında kurumların %25’inden fazlasında CIO’nun yanında CDO (Chief Digital Officer) rolünün var olacağı düşünülmektedir.

Dijital Çağa Liderleri

Amerika ve Çin Dijital Çağ’ın liderleri olarak görünüyor. Amerika özellikle en büyük şirketlere sahip olduğu ve potansiyeli desteklediği için hala liderlik için umut vaat ediyor.

 

İlk Oturum sonunda ise konuşmacı Tavsiyelerini aşağıdaki gibi sıraladı;

 Teknoloji ve Değişim için eğitim yaygınlaştırılmalı

  1. Girişimciler desteklenmeli
  2. İlgili mevzuatlara destek verilmeli
  3. Büyük fikirler geliştirilmeli ve projeler üretilmeli
  4. Değer yaratacak ve değişimi yönlendirecek iş birlikleri yapılmalı
  5. Yasal engellerin kalkması için çalışmalar yapılmalı
  6. Güvenlik ve diğer riskler için doğru bir modelleme yapılmalı
  7. İnsanlar, süreçler ve hizmetler arasında iş sunumu için denge kurulmalı

Cloud Çözümler Oturumu

 Cloud çözümlerin başlıca kullanım nedeni tasarruf olarak görünüyor. Güvenlik, süreklilik ve Gizlilik konusundaki kaygılar devam ettiği için Cloud çözümlerin kurumsal kullanımı henüz yaygınlaşmamıştır. Buna rağmen, Cloud bireysel kullanımı hızla artmaktadır. Sosyal medya, e-posta kullanımı ve dosya depolama çözümleri sektörün hızla büyümesini sağlamaktadır.

Kurumlar da, teknolojiyi hizmetlerinde yaygın bir şekilde kullandıkça büyük verilerle uğraşmak zorunda kalmaktadır. Bazı devletler özellikle mali alanlarda Cloud çözümleri aktif olarak kullanmaktadır.

Cloud Çözümlere yatkınlığımızı aşağıdaki başlıklarda değerlendirmemiz gerekmektedir;

 

  1. Kurumun Cloud ile ilişkili Riskleri elemine edecek Risk iştahı analiz edilmelidir.
  2. Kurumun Cloud çözümleri kullanım kabiliyetleri belirlenmelidir.
  3. Cloud çözüm sözleşmesinin ve ilişkilerin yönetim stratejisi belirlenmelidir.

 

Cloud Çözümlerin Tercihi için;

 

  1. Taşınma Yöntemleri
  2. Risklerin ve Çözümlerin belirli olması
  3. Cloud Kullanım Modeli (Native, Hybrid vb..)

 

Konuları net olarak belirlenmelidir.

 

Cloud Çözüm Yaşam Döngüsü için aşağıdaki hususlara dikkat edilmelidir;

 

  1. Cloud İşlem Hizmetleri için Stratejiler iyi belirlenmelidir.
  2. Riskler analiz edilerek takip edilmelidir.
  3. Güvenlik konuları iyi takip edilmelidir.
  4. Yeni uygulamalardaki kullanım modelleri belirli olmalıdır.
  5. Cloud hizmetlerin optimizasyonu çalışmaları yürütülmelidir.

 

Cloud çözümlerle beraber aşağıdaki terimlerde hayatımıza girmiştir.

 

  • Cloud Hosted: Uygulama ve verilerin Bulutta tutulması ve hizmet vermesi.

 

  • Cloud Optimized: Cloud çözümlerdeki yapının optimize edilerek verimli, etkin ve hızlı olmasının sağlanmasıdır.

 

  • Cloud Native: Altyapı olarak uygulamalarda sadece Bulutun kullanıldığı anlamına gelmektedir.

 

  • Saas (Software As A Service) : Yazılım çözümlerinin web ortamından platform bağımsız, yerel lokasyon harici çalışabilmesidir.

 

Benim Görüşüm ve Aksiyon notlarım:

Öğleden sonraki analist görüşmelerine katılamadım, öğleden önceki sunum oturumları faydalıydı.

Dijital Çağı yakalamak adına konuşmacının da tavsiyeleri doğrultusunda aşağıdaki çalışmaları Gençlik ve Spor Bakanlığı olarak yapabiliriz düşüncesindeyim;

 

  1. Öncelikle Bakanlık olarak iç ve dış iş süreçleri ve sunduğumuz tüm hizmetler için e-Dönüşüm Eylem planı hazırlamalıyız.
  2. Bakanlığımız Teknoloji Stratejisini dijital çağ vizyonuna göre ortaya koymalıyız.
  3. Spor Faaliyetlerinin hedefleri doğrultusunda sporda gerekli teknolojilerin kullanımı, üretimi ve yaygınlaştırılması için çalışmalar planlamalıyız.
  4. Dijital Çağ’a hazır olmaktan öte ülke olarak lider olabilmek için özellikle Gençlik Merkezlerinde, Kamplarda ve gençlik projelerinde teknoloji başlığı altında kurslar, seminerler, teşvik projeleri planlamalıyız.
  5. Kredi ve Yurtlar kurumundaki e-dönüşüm ertesi veya eylem planımızdaki şekline göre yurtlarda da teknoloji kullanımı ve dijital çağ gerekliliklerine göre hizmetler, kurslar, seminerler ve donanımlar planlamalıyız.
  6. Gençliğin ve Spor’un sorunlarına yönelik geliştirilecek tüm teknolojik çözümlerin hayata geçirilmesi için gerekli eylemleri planlamalıyız.
  7. Cloud çözümler teknoloji eylem planımız ve stratejimizde belirlediğimiz zamanlarda ve kapsamda hayata geçirilmelidir.
  8. Cloud çözümlerin bir vadede uygulanması için gerekli altyapı ve uygulama yatırımları ile hazırlık çalışmaları yakın vadede planlanmalıdır.

 

Saygılarımla,

Emre Alıç, PMP

Bilgi Teknolojileri Proje Yöneticisi

 

T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı,Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı

Örnek Mah. Oruç Reis Cad. No:13 Altındağ/Ankara