Dönüşüme Karşı Oluşan Direnci Yönetmek

15 Nis

Organizasyonunuzda değişim veya dönüşümü yönetmeye çalıştığınızda ya da en basitinden bir projenizle ilgili çalışma çıktılarını uygulamaya çalıştığınızda karşılaşabileceğiniz şeydir direnç. Ortaya çıkan direnci yönetmeye çalışırken kullanabileceğiniz tekniklerden bahsedelim;

1-Aktif Dinleyin, anlamaya çalışın: Aktif dinleme yani gerçekten dinleyerek, karşı tarafı kısa sözcüklerle ve vücut diliyle dinlediğinizi hissettirerek dinleyin. Bu hem karşı tarafın sizle tüm bilgileri doğru paylaşmasını hem de size güvenmesini sağlar. Bu bile bazı çalışanların ilk tepkisini giderebilir. Dinlerken düşünün ve sorular sorarak anladığınızı ve çözüm düşündüğünüzü belli edin. Bu aktif iletişim bazen yanlış anlaşılmaların da fark edilmesini sağlar. Bu sayede bazı sorunlar bu ilk adımda çözülebilir.

2-Sonuç Odaklı olun: İnsanlara nasıl olması gerektiğiyle ilgili yöntemler değil sonuç alternatifleri sunarak çözüm odaklı olun. Ayrıca karşı taraftakine sorumluluk vererek yani onun karar ve aksiyon alması sağlanarak sorunu ve çözümü sahiplenmesini sağlayın. Böylece artık mücadele onun olduğu için bu konuda daha ısrarcı olacaktır.

3-Hizmetkar Lider olun: En popüler liderlik tiplerinden biri olarak çalışanlarınızı motive eden, onların önündeki engelleri kaldıran lider olun. Sizin aksiyonunuzla çözülecek meseleleri hızla halledin. Farklı kişisel sorunlar varsa bunları anlayarak bunlar için de yapabileceklerinizi hemen yapın. Sizin görüşmeniz gereken ya da sizin yapmanız gereken her işi engeli ortadan kaldırmak ve direnci engellemek için hemen yapın.

4-Karar vermeye destek olun: Dirençli çalışan aslında ikilemde kalmıştır. Yapmak istediğiyle yapılması istenen arasında düşünmek onu durduruyor ya da itiraz ettiriyor olabilir. Bazen bu alternatiflerin sayısı da artabilir. Böyle bir durumda çalışanın hızlı karar vermesi için olası sonuçları görmesini sağlayarak karar vermesine destek olabilirsiniz.

5-Her zaman olumlu olun: Sandiviç iletişim modelini duymuşsunuzdur. Kişi hakkında ya da olay hakkında konuşurken olumlu şeyler söyleyerek başlayın sonra söylemeniz gereken olumsuz ifadeleri kullanın ama iletişimi yine olumlu ifadelerle bitirin. Bu sayede aslında olumlu giriş ve kapanışınız karşı tarafa umut verecektir. Olumsuz durumu da daha sağlıklı değerlendirmesini sağlayacaktır. Ayrıca çalışan bu umuda bağlanarak yola devam edebilir, yöneticisine güvenebilir ve saygı duyabilir. Bu da sizin istediğiniz ortamın oluşmasını sağlar.

6- Örnek paylaşın: Karşınızdaki kişi ikna olmak için sözlerden daha fazlasına ihtiyaç duyar. Onlara emsalleri göstererek düşündüğünüz çalışmalara ikna olmasını sağlayabilirsiniz. Hatta tanık ya da benzer tecrübelere sahip kişilerden de destek alarak bu somut süreci destekleyebilirsiniz. Gerekirse bir deneme yapılmasını da önerebilirsiniz.

7-Kendinizi ortaya koyun: İletişimde en önemli şey sözü söyleyen kişinin karşı tarafa göre konumudur. Yani ne kadar güvenilir ve saygın biriyseniz ya da meşru bir pozisyon gücünüz varsa bunu kullanabileceğiniz şekilde “değişime ben inanıyorum”, “bu hepimiz için çok önemli”, “senin desteğin bizim için çok önemli” gibi ifadelerle kişiyi telkin edin. Sizin kararlılığınız kişinin de bu süreçte yer almasını sağlayacaktır.

8-Zor olandan başlayın kolaylaştırın: Değişim ya da dönüşüm sürecinde en dirençlik gördüğünüz yer, iş ya da kişilerden yapmak istediğiniz şeyi başlatır ve başarırsanız diğer çalışmaları daha kolay yürütürsünüz. Özellikle direnç konusunda sesi en çok çıkan ya da bu konuda en zorlu görünen kişileri kazanmayı başarmanız sonraki çalışmalarınızı olacağından daha kolay hale getirir. Artık bu kişiler hem daha fazla kişiye cesaret verir hem de onlar yine en çok sesi çıkanlar olacağı için bu sefer bu enerjiyi kendiniz için kullanmış olursunuz.

9-Uygulayın ve gösterin: Karşı çıkanların çoğu sonucuna da ikna olmamıştır. Özellikle fikrini değiştirmeyen insanlar için olumsuz sonuçları görmek ikna edici olabilir. Bu yolda en dirençli çalışanın artık olmamasını yani organizasyondan çıkmasını sağlamanız daha ikna edici ve size güç verici bir müdahale olabilir. Bu hoşgörünüzün limitini ve ne kadar kararlı olduğunuzu da gösterir.

10-Ödül, teşvik ve terfi araçlarını kullanın: İş hayatının yarısı teknik iş motivasyonu diğer yatısı maddi yeterlilik ya da kazanç motivasyonudur. Bu doğrultuda bu değişim ve dönüşüm çalışmalarınıza katılmaları için özellikle orta kademe yöneticiler için bu araçları kullanmaktan çekinmeyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: